Assalamualaikum bertemu kembali untuk siri ke-2 pembelajaran bahasa jawa. insya allah tutorial ini lebih kepada bentuk perbualan dan makna2 perkatan....harap dapat mengamalkannya dalam kehidupan seharian.....
sempena nak raya nie.ikutlah dn prktikan...
Ngobrol2 sekonco...Rapeah dan Markonah......
Markonah : Assalamualaikum, Rapeah, kabare?
Rapeah : Wa'alaikumussalam. waras alhamdullilah...
Markonah : Minggu ngarep arek bodo...kepiye to? Kuwe orong gawe, baju orak tempah meneng.
Rapeah : Lo kok koyo gitu.. lekas to.sik minggu ngarep waey arek bodo.
Markonah : Nyong kesel.kejo nyong akeh temen.Kue wes rampung orong persiapan bodo?
Rapeah : Ohh...nyong wes... kabeh... kuwe songo lodong, baju bodo pitu elei.umah nyong kabeh2 diresei.
Markonah : Akeh temen..eneng wong teko apo orak? Kabeh gawe dewean?
Rapeah : Insya Allah eneng waey...orakla gawe bareng2 karo mak, adek2 nyong..
Markonah : Yelah. apik kue.hmmm. angger cerito karo kue sampe peteng sampe sore orak entek2..Angger
bodo ojo kelalen teko nang umah nyong.Assalamualaikum
Rapeah : Insya Allah, Wa'alaikumussalam..
Maksudnya:
Perbualan sahabat (Markonah & Rapeah )
Assalamualaikum Rapeah,apa khabar?
Wa'alaikumussalam. sihat alhamdullilah
Minggu depan dah nak raya.Macam mne nie? kuih2 belum buat.baju tak tempah lagi.
La kenapa macam tu sekali.Cepatla sket.minggu depan je nak raya.
Saya penatlah..Kerja banyak sangat.awak dah siap ke persiapan raya?
Ohhh..saya dah..semuanya..kuih sembilan balang.. baju raya 7 helai. rumah saya semuanya sudah dibersihkan.
Banyak betul.. ada orang datang ke?semuanya buat sendiri k?
Insya Allah ade je.xdelah. buat sama2 dengan mak dan adek2
Yelah.. bagus awak. kalau cerita dengan awak sampai gelap sampai petang x habis2.Nanti raya jangan lupa datang rumah saya. Assalamualaikum
Insya Allah Wa'alaikumussalam
Bagaimana boleh ikut x agak2nya? klu ade yg x faham k? nak tanya k gane nak sebutnya?? boleh bertanya di alamt emel saya: arwa_penyair18@yahoo.com...
"dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk; (Iaitu) mereka Yang percaya Dengan yakin Bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan Bahawa mereka akan kembali kepadaNya.(2:45-46)
Thursday, August 25, 2011
Friday, August 19, 2011
Bahasa Jawa: x lapuk dek hujan tak lekang dek panas
Jawa......
bahasa yg mungkin nak pupus kalau x diturunkan kepada generasi seterusnya. dan saya sebagai insan yang memang hidup dengan bahasa ini terasa malu sebab x berapa nak tahu sangat pasal bahasa ini.Boleh la nak cakap sedikit2 dan memahami klu org kampung saya bercerita dalam bahasa ini.
Sebagai langkah pemuliharaan dan pemeliharaan di sini insya allah saya akan membuat lebih kurang macam tutorial bahasa jawa..sesiapa yang nak berkongsi perkataan dan idea. boleh dipersilakan.....(monggo-monggo)
mula2 kita kenal dulu nombor2 dalam bahasa jawa:
Siji - satu
Loro - dua
Telu - tiga
Papat - empat
Limo - lima
Nenem - enam
Pitu - tujuh
Wolu - lapan
Songo - sembilan
Sepuluh - sepuluh
Di sini pula saya sertakan perbualan ringkas utk perkenalan
(perbualan seorang pak cik dengan anak muda)
Wong mudo : Assalamualaikum wak, kabare?
Wak : Wa'alaikumussalam, alhamdullilah waras..arek mareng ngendi?
Wong mudo : Orak la dolan-dolan waey.
Wak : Kelalen to jenengmu sopo?
Wong mudo : Nyong Supardi anak Wak Jeman
Wak : Ohh...Kerem salam karo bapakmu
Wong mudo : Insya allah..ketemu meneng ye wak. Assalamualaikum
Wak : Wa'alaikumussalam...
terjemahan:
Assalamualaikum wak, apa khabar?
Wa'alaikumussalam. alhamdullilah waras. nak pergi mana tu??
tak delah, jalan2 saja.
lupa pulak. nama kamu siapa?
saya Supardi anak wak Jeman
Ohh....kirim salam dengan bapak kamu..
Insya Allah jumpa lagi wak..assalamualaikum
wa'alaikumussalam..
nantikan ye siri yang seterusnya!!!! Insya Allah...SELAMAT BELAJAR
bahasa yg mungkin nak pupus kalau x diturunkan kepada generasi seterusnya. dan saya sebagai insan yang memang hidup dengan bahasa ini terasa malu sebab x berapa nak tahu sangat pasal bahasa ini.Boleh la nak cakap sedikit2 dan memahami klu org kampung saya bercerita dalam bahasa ini.
Sebagai langkah pemuliharaan dan pemeliharaan di sini insya allah saya akan membuat lebih kurang macam tutorial bahasa jawa..sesiapa yang nak berkongsi perkataan dan idea. boleh dipersilakan.....(monggo-monggo)
mula2 kita kenal dulu nombor2 dalam bahasa jawa:
Siji - satu
Loro - dua
Telu - tiga
Papat - empat
Limo - lima
Nenem - enam
Pitu - tujuh
Wolu - lapan
Songo - sembilan
Sepuluh - sepuluh
Di sini pula saya sertakan perbualan ringkas utk perkenalan
(perbualan seorang pak cik dengan anak muda)
Wong mudo : Assalamualaikum wak, kabare?
Wak : Wa'alaikumussalam, alhamdullilah waras..arek mareng ngendi?
Wong mudo : Orak la dolan-dolan waey.
Wak : Kelalen to jenengmu sopo?
Wong mudo : Nyong Supardi anak Wak Jeman
Wak : Ohh...Kerem salam karo bapakmu
Wong mudo : Insya allah..ketemu meneng ye wak. Assalamualaikum
Wak : Wa'alaikumussalam...
terjemahan:
Assalamualaikum wak, apa khabar?
Wa'alaikumussalam. alhamdullilah waras. nak pergi mana tu??
tak delah, jalan2 saja.
lupa pulak. nama kamu siapa?
saya Supardi anak wak Jeman
Ohh....kirim salam dengan bapak kamu..
Insya Allah jumpa lagi wak..assalamualaikum
wa'alaikumussalam..
nantikan ye siri yang seterusnya!!!! Insya Allah...SELAMAT BELAJAR
Tuesday, August 16, 2011
Muhasabah Ramadhan
Sedar x sedar sudah separuh Ramadhan kita lalui.
Mari kita renung kembali..
Berapa banyak amalan yg kte sudah lakukan
Banyak mana muka surat dalam Alquran kita dah habiskn?
Berapa banyak duit kte habiskan untuk infaq di bulan mulia ini...
Adakah kita sudah tunaikan rukun islam yg ke-4 iaitu zakat fitrah??
Baru2 ini unit tafaqquh ihya' ramadhan prisma ada mengedar risalah
berkenaan ramadhan. satu artikel yang sangat menarik dan harus dibaca
semua orang.
satu analogi yang sangat bertetapan dengan ramadhan..
Ustaz Hasrizal melalui artikelnya itu mengibaratkan Ramadhan
seperti perlawanan bola sepak...seperti biasa setiap perlawanan
terdapat dua pusingan.....
pusingan pertama sudah kita lalui..(Ramadhan Fasa Pertama)
sekarang sedang berusaha utk berjuang habis-habisan utk yang kedua
agar hasilnya dpt kita kecapi...seharusnya kita sudah mula menguasai pusingan tersebut bukannya pihak lawan
Pihak lawan yang dimaksudkan adalah pasukan hawa nafsu....
jika pusingan pertama kita sudah ada tanda nak kalah...sepatutnya kita harus bangkit untuk bermain dengan sebaik mungkin agar pasukan tuan rumah(diri kita) dapat meraih kejayaan
tapi
jika pusingan ini yg kedua ini juga sama seperti pusingan yg pertama.....
main mcm x nak main......
kecundang lah kita akhirnya.....
begitulah Ramadhan...
kita seharusnya berusaha bersungguh-sungguh sejak dari sebelum Ramadhan lagi....
agar bulan Ramadhan yang datang dapat kita menunaikan segala kewajipan ibadat dan amalan
yang Allah akan gandakan pahalanya melebihi daripada bulan-bulan yang lain....
Untuk itu, sama2 la kita merenung kembali sejauh mana amalan kita setakat ini(peringatan untuk yg menulis ini juga)
siapa sekarang yg akan hampir2 mencapai kemenangan??
pihak tuan rumah @ pihak lawan??
marilah kita sama2 mendengar video agar sama2 mendapat ibrah!!!!!!!!!!
Friday, August 12, 2011
Puisi Pendek Ramadhan
خلاص يا عسول
رمضان على وصول
حسنات على طول
سيئات بتزول
عسى عمرك يطولmesej yang ringkas d padat saya terima daripada kawan arab . (versi arab) h
Sunday, July 10, 2011
محاضرة مبادئ النحو والصرف
Alhamdullilah فصل الصيفي lama memulakan perjalanannya. Aku sebagai pengembara musim ini terus menjalankan amanah Allah yang diberikan dengan sebaiknya. Mnta maaf kepada blog baru sekrg nak update. Tetiba petang nie tulis dan berkongsi cerita mengenai soifi. Nak bagitaw pasal kelas مبادئ النحو والصرف. Madah yang sangat seronok ak belajar tyme soifi. Sume madah best je tp madah nie sgt enjoy ak belajar. mcm2 bnda berlaku dlm kelas nie. Dlm kelas nie ak rse betapa bestnya belajar nahu. Selama nie belajar yg basic2 je. Tambah2 pula, doctor yg mengajar doctor yg pernah ak mse fasal lps. Mmg dr. dah kenal ak. Nama dr. tu Dr. Buthainah(بثينة) (x ingat nama penuh die ). Sebernanya dr. len Dr. Husin Kitanah. Tp tukar dr nie. Dan menjadikan semua pensyarah ak utk soifi sumenya perempuan. Kata orang pelajar2 kat sini takut nak ambil dr. nie sbbnya dr nie syarah laju. Mmg kena biasakanla dgn keadaan begini. Mse mula2 masuk kuliah dulu dengan madah الكتابة والتعبير, blur mse die ajar. X fhm apa yang dia ckp denga bhs ammi yg sgt pekat. Tp lme2 okla.yg penting sabar dan biasakan. Bagusnya dr nie dia akan selalu bg latihan utk pelajarnya. Kte nmpklah apa yg penting bila dia bg latihan tu. Memang bestla dengan doctor nie.
Kelas bermula pukul 1.00-2.00 p.m. Fuh…. Dengan panas terik musim soifi, siapa yang sanggup nak datang kelas waktu nie. Hanya insan yang terpilih sahaja yg sanggup menggagahkan diri untuk mencedok ilmu ini. Dalam kelas nie, doctor ajar asas2 je tapi lagi mendalam. Contohnya الخبر . selalu kita belajar hukum dan jenis2nya . Tapi kali nie kte akan belajar dengan syarat2nya sekali. Kenapa jadi begini. Bila hukumnya harus dan wajib.mne yang perlu didahulukan. مبتدأ أو خبر. Bilamana kite wajib hazafkan khabar misalan bila ada perkataan لو لا. Bila adanya perkataan ini ,mubtada’ wajib dihazafkan. Untuk itu, sebelum mula محاضرة nak x nak mmg kena study dulu. Biar kita lebih jelas dengan penerangan doctor.
Dalam kelas nie, ak kenal dengan budak arab. Nama die Ayat Awad. Dia yang tegur ak dulu mse mula kelas dulu. Cantik orangnya. Sebaya dengan aku. Kami dah janji akan duduk sama setiap kali kelas. Memang seronokla duduk sebelah arab. Lagi pula , aku diapit oleh dua dak arab. Lg sorang nama dia Ruwaida. Dua2 org Mafraq. Semoga ukhuwah kami berkekalan hingga akhir hayat. Amen. Satu benda yang aku kagum dengan pelajr2 arab. Diarang x malu untuk bertanya dalam kelas. Doctor terang klu diarg x fhm terus Tanya. Aku nak mencontohi sifat diarg tu, tp malu menguasai diri. Hem… sampai bila la diri nak maju??? Btul x??
Alhamdullillah setakat nie x ngantuk sgt sebab semua yang aku belajr sume bnda baru. Setiap yang aku belajar mesti ada syarat. Klu x hafal dan faham dengan sebetulnya, susahla nak kenal pasti. Ini bermakna ak kena lebihkan belajar dari makan. Itu yang paling penting. Ilmu adalah sgala2nya bg seorang mahasiswa. Ilmu yang membezakan darjat seseorang.Allah telah berfirman dalam Alquran surah Al-Mujadalah ayat 11.
, Maksudnya: supaya Allah meninggikan darjat orang-orang Yang beriman di antara kamu, dan orang-orang Yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa Yang kamu lakukan.
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ -١١-
, Maksudnya: supaya Allah meninggikan darjat orang-orang Yang beriman di antara kamu, dan orang-orang Yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa Yang kamu lakukan.
Setakat nie dahulu daripada saya. Ada bnda dan cerita yang diingin dikongsi insyaallah بإذن الله adalah post yang terbaru. Semoga diri ini diberi kesempatan itu.insyaallah.ameen
Tuesday, June 7, 2011
sama kita belajar bhs arab
salah satu cara nak kuasai bahasa arab. banyakkan tgk cerite arab.utk permulaan kte tgk dulu cter kartun. insya allah setiap mggu saya akn post kartun arab.hr tu ada borak dgn kakak bilik. die cerite.ustaz die prnah tanya siapa suka bhs arab?? angkat tgn. die tanya balik btul k suka bhs arab??apa bukti kte cinta dan suka bhs arab bhs alquran nie? salah satu antara bhs antarabangsa.bhs yg plg awal sekali wujud didunia.klu org yg suka bhs arab, die akn gne selalu bhs arab.ckp bhs arab.bce buku arab surat khabarnya.apa pun die akn cbe kuasai bhs arab.(perigtn utk sye jgk) lg sape yg duduk bljr ngaji dkt negara arab mcm mesir jordan moroco syria, sejauh mne penguasaan bhs arab kte setelah duduk dkt ngara arab?? ambillah peluang keemasan ini sebaiknya.samalah kte bertutur dlm bhs arab.ayuh!!!
Wednesday, June 1, 2011
La Tahzan Inna Allaha Ma'ana
apa pun dugaan hadapi dgn tabah d tenang.Allah pasti bersama hambaNya..........Yakinlah
Subscribe to:
Posts (Atom)