Wednesday, November 23, 2011

Salam Imtihan

Bertemu kembali.....

Nampaknya bahang2 imtihan semakin terasa. dan adapun sebahagian pelajar al-bayt memulakan perjuangan mereka dalam imtihan minggu ini. walaupun imtihan thani sepatutnya bermula minggu depan.. 
maka apabila sudah bermula imtihan thani sibuk akan terus sibuk dengan mengulang kaji pelajaran sebab selalunya habisnya imtihan thani akan bermula nihaei. mmg kalau dah bermula imtihan akan terus menerus. nak wat program pun tersekat2 sebab imtihan

imtihan..imtihan.. imtihan
jangan ia dijadikan seribu satu alasan keranya. 
tapi jadikan ia satu cabaran dan peluang untuk buktikan sesuatu...
fahami ilmu kerana haknya..
bukan kerana nak dapat 'alamat( markah ) yang tinggi .
fahami ilmu kerana sifatnya..
kerana ia didatangi bukan mendatang..
العلم يؤتى لا تأتي

nasihat dari seorang ukhti:
"kiranya IMTIHAN ini medan juangmu..
... Maka bertarunglah sedaya upayamu kerana ALLAH!
Manfaatkan segala ILMU yang diperturunkan,
semampu akalmu demi memartabatkan kedudukan UMMAHmu..
Bukan semata-mata untuk kepuassan diri..
ALLAH tidak menilai natijahnya,
tapi yang dinilaiNya adalah KESUNGGUHANmu..

Berjuanglah wahai PEJUANG!!
Dengan kalimah Tuhanmu,
dengan ILMU yang telah dipinjamkan sementara ini..
Selebihnya, TAWAKKAL lah kepadaNYa.."

Maat Taufiq Wannajah! MUMTAZ untuk UMMAH, CEMERLANG demi ISLAM!



sekian.. doakn utk kejayaan sume...bitawfiq wannajah.(^-^)


selamat berjuang semua......

Saturday, November 19, 2011

Cukuplah sekadar DIA

Allah telah berfirman dalam surah Ali Imran:173

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ -١٧٣-

Yaitu) orang-orang (yang menaati Allah dan rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang berkata, “Sesungguhnya orang-orang telah berkumpul untuk menyerang kalian, oleh karena itu hendaklah kalian takut kepada mereka.” Namun, perkataan itu justru menambah keimanan mereka. Mereka menjawab, “Cukuplah Allah menjadi Penolong kami, dan Dia adalah sebaik-baik Pelindung.”
Alladzīna qāla lahumun nāsu ([yaitu] orang-orang [yang menaati Allah dan rasul] yang kepada mereka ada orang-orang yang berkata), yakni Nu‘aim bin Mas‘ud al-Asyja‘i berkata kepada mereka ….
Innan nāsa (“Sesungguhnya orang-orang), yaitu Abu Sufyan dan kawan-kawannya.
Qad jama‘ū lakum (telah berkumpul untuk menyerang kalian) di Lathimah, yaitu sebuah pasar yang terletak di dekat kota Mekah.
Fakh syauhum (oleh karena itu, hendaklah kalian takut kepada mereka”), yakni takutlah kalian untuk pergi menghadapi mereka.
Fa zādahum īmānan (namun, perkataan itu justru menambah keimanan mereka), yakni menambah keberanian untuk menghadapi musuh.
Wa qālū hasbunallāhu (dan mereka menjawab, “Cukuplah Allah menjadi Penolong kami), yakni cukuplah Allah sebagai Kepercayaan kami.
Wa ni‘mal wakīl (dan Dia adalah sebaik-baik Pelindung”) yang menjamin dengan pertolongan.


P\s: ucaplah ayat ini dikala kamu terasa sedih putus asa gelisah terbeban sampai rasa nak mati sebelum waktunya...gagal dalam peperiksaan...putus cinta.. kecewa dengan kawan..bacalah ayat ini berulang kali hingga kamu memahami apa yang Allah ingin sampaikan kepada hambanya melalui ayat ini... حسبنا الله ونعم الوكيل

Tuesday, November 15, 2011

15 november 2011

Selamat hari ulangtahun kelahiran buat ayah tercinta Hasbullah B Paujan. Alhamdullilah ayahku kini sudah berusia 48 tahun.. lagi 2 tahun sahaja nak masuk angka 50.
Semoga ayah sentiasa berada dalam pemeliharaan dan rahmat Allah.
ucapan pesanan ringkas yang sempat dihantar: "Selamat Hari jadi ayah!!!! semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.. walau umur ayah yang sebenar dah nak mengjangkau umur 50, tetapi ayah tetap muda dihati kami.....(minta maaf x sempat nak telefon)
hurmmm...(bukan nak mengeluh, tetapi membayangkan baru sibuk sikit dengan belajar,nk telefon family pun x sempat,macam mana kalau dah bekerja)
Ya Allah biar mana ak sibuk satu hari nanti, semoga ak diberi masa walau sedikit utk ibu dan ayah ku yang tercinta......(FAMILY)

F-Father
A-And
M-Mother
I-I
L-Love
Y-You


Friday, November 11, 2011

Gelombang Keadilan

Kan melangkah kaki dengan pasti
Menerobos segala anak duri
Generasi baru yang telah dinanti
Tak takut dicaci tak gentar mati

Bagai gelombong terus menerjang
Tuk tumbangkan segala kezaliman
Dengan tulus ikhlas untuk keadilan
Hingga pertiwi gapai sejahtera

Takkan surut walau selangkah
Takkan henti walau sejenak
Cita kami hidup mulia
Atau syahid mendapat syurga

hakikat dakwah itu memakan masa.. tapi hasilnya kekal sepanjang hayat...
takkan kita merasai semua ini jikalau Rasullah  tidak melaksanakan amanahNya.
Subhanaallah...Alhamdullilah

Friday, November 4, 2011

I'tirof




 إلهي لست للفردوس أهلا 
ولا أقوى على النار الجحيم
الله
فهب لي توبة واغفر ذنوبي
فإنك غافر الذنب العظيم

 Tuhanku aku  tidak layak untuk syurgamu
tetapi aku tidak pula sanggup menanggung siksa nerakamu
Dari itu kurniakanlah keampunan kepadaku ampunkanlah dosaku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun Dosa-dosa besar


Aduh....hati ini sangat rindu dengan zikir ini..
ingat lagi dahulu kala ketika usia sedang meningkat dewasa
menjalani proses mematangkan fikiran ketika itu
di sekolah itu, di sekolah itu
ak belajar. segalanya aku belajar.
zikir ini meniti dibibir bersama sahabat
merenung dosa-dosa yang pernah dilakukan
ya...
zikir ini penuh makna...mendalam dan tersirat.
adakah kita layak menjadi ahli syurga
syurga yang penuh nikmat yang x terhingga
dibawahnya mengalir air sungai 
terdapat taman-taman yang indah
ditemani bidari-bidari yang rupawan
dijanjikan untuk hambanya yang taat kepadaNYa
melaksanakan segala perintahNya
tanya iman adakah kita hamba yang dipilih oleh Allah untuk syurgaNya..

tetapi
adakah diri ini layak??
dan adakah diri ini sanggup menghadapi azab api neraka yang pedih???

sempena 9 Zulhijjah
hari yang dijanjikan Allah untuk memakbulkan doa hambanya
marilah bersama kita memohon keampunan dan maghfirah 
atas segala kesalahan dan dosa yang pernah kita lakukan
berdoa dengan sungguh-sungguh
agar Allah menerima segala permohonan kita..
amin..







Friday, October 28, 2011

KeTENANGan Hati

Dengan Lafaz بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ku bermula kalam ini


Pertama-tamanya marilah kita bersama menadah tangan mengucap segala puji bagi Allah( الحمد لله ) atas nikmat yang x terhingga yang dikurniakan kepada kita. atas nikmat islam dan iman, kesihatan kekayaan , kebahagiaan , ketenangan, kelapangan.nikmatnya sungguh x terkira. hatta sekalipun kte x merasai semua itu, tapi berbhagia lah wahai hati, itu juga satu nikmat sebab kte merasai kasih sayang Allah yang melimpah ruah..

Akhirnya hati ini digerakkan oleh Allah untuk mengisi sesuatu dalam halaman ini. Saya tahu sudah lama blog ini x diisi dengan ilmu @ sebarang perkongsian. Dengan kesibukan mencari rumah disini,(alhamdullilah akhirnya dapat-BAYT MUJAHIDAH),menguruskan kelengkapan rumah baru permulaan fasal yang baru, menyesuaikan diri dengan madah yang semakin mencabar, melayan junior2 yang sangat comel, dan bebagai lagi warna-warni aktiviti yang memerlukan satu tenaga dan tumpuan yang secukupnya. tapi itu bukan satu alasan.apabila diri yang mahu, maka diri itu sendiri perlu amanah dan melaksanakan tanggungjawab tersebut.

KeTENANGan HATI...
alhamdullilah sekali lagi, apabila membuka inbox email, saya menerima sebuah email yang sangat bermanfaat untuk dikongsi bersama. SHARING is CARING.saya memetik sedikit kata2 daripada email tersebut.



Di dalam hati ada kekosongan,
yang tidak akan terisi melainkan dengan merapat kepada Ilahi.
Di dalam hati ada kegelisahan,
yang tidak akan dapat ditenangkan melainkan dengan Ilahi.
Di dalam hati ada kerisauan,
yang tidak akan dapat diselesaikan, melainkan dengan Ilahi."

Ya.
Ketenangan dan kebahagiaan ada pada Ilahi. Pada Allah. Dia yang mengurniakan rasa tenang harmoni selamat kepada hambaNya.
Kata orang tidak gunanya ada kekayaan isteri\suami yang diidamkan, pangkat yang tinggi, darjat yang mulia jika xde sekelumit ketenangan dalam hati.
Duhai hati, sisipkan seluruh daripada ruangmu untuk aku merasai ketenangam yang Allah beri. Walau apa jua keadaan yang aku hadapi senang @ susah, gembira @ sedih, seorang @ ramai. aku tetap merasai dan mensyukuri ketenangan itu.
kerana tiada nikmat yang paling berharga selain dapat menghayati ketenangan yang Allah kurniakan..
Dalam FirmanNya 

                                      :Maksudnya
(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram.( surah Ar-Ra'd:28)

Oleh itu marilah kita bersama-sama mencari ketenagan dalam hati. apalagi marilah berzikir dan berselawat mengingati Allah.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

~Duhai hati, tenanglah.....










Siri 3- Bahasa Jawa

Bertemu lagi dalam siri pembelajaran bahasa jawa..kali ini insya allah kte akan mempelajari beberapa perkataan yang boleh digunakan untuk perbualan seharian.


Perbuatan
1) madang @ mangan- makan
2) ngombe -minum
3) turu - tidur
4) ngomong - cakap
5) jikok - ambil
6) cokot - gigit
7) mareng - pergi
8) mubeng - pusing
9) pateni - matikan
10) petil - patahkan
11) ngadek - berdiri
12) jagong - duduk 
13) mabur - terbang
14) melayu - berlari
15) main - playonan


* selamat belajar...."ojo isin2"

Saturday, September 3, 2011

HAti yg resah.....

x tahu knp sejak kebalakangan ini. hati ini sring diuji....
satu-satu ujian datang melanda...
bagai badai datang mengubah laluan  ombak....
x tahu kpd kwn yg mne harus ku rujuk.. 
ku bingung kakak yg mana harus ku temui utk merungkai segala masalh....
dengan tiada ibu bapa disisi..

tapi aku tahu
mana arah tuju yg sentiasa menunjukkan ak jalan yg lurus....
mana pendengar yg selalu mndgr rintihan aku ini..
mana pembimbing yg akan menunjukkan jalan kebenaran...
Yang insya Allah tidak akn menyesal sesiapa yg mengadu kepadanya...
dia akn membri apa yg terbaik utk hambaNYa..
x lain x bukan..
ALLAH MAHA AGUNG.....
benarlah FirmanNYA....dlm Surah Al-Baqarah:186


وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ -١٨٦- 



Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku Kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran. 


Hayati maknanya.......


Ya Allah tunjukkan aku jalan kebenaran...
permudahkanlah segala urusan dunia dan akhiratku..
bersihkan hati dan fikiran ini..
jangan ia dinodai dengan dosa..
aku x sanggup menghadapi ujian kelalaian ini Ya Allah..
Hatiku sakit dan sengsara Ya Allah.
Aku x kuat melainakn Engkau yg memberi ak kekuatan...
Ya Allah perkenankan doa hambumu ini....

Thursday, August 25, 2011

Siri 2- Bahasa JAwa

Assalamualaikum bertemu kembali untuk siri ke-2 pembelajaran bahasa jawa. insya allah tutorial ini lebih kepada bentuk perbualan dan makna2 perkatan....harap dapat mengamalkannya dalam kehidupan seharian.....
sempena nak raya nie.ikutlah dn prktikan...


Ngobrol2 sekonco...Rapeah dan Markonah......


Markonah : Assalamualaikum, Rapeah, kabare?
Rapeah     : Wa'alaikumussalam. waras alhamdullilah...
Markonah : Minggu ngarep arek bodo...kepiye  to? Kuwe orong gawe, baju orak tempah meneng.
Rapeah     : Lo kok koyo gitu.. lekas to.sik minggu ngarep waey arek bodo.
Markonah : Nyong kesel.kejo nyong akeh temen.Kue wes rampung orong persiapan bodo?
Rapeah     : Ohh...nyong wes... kabeh... kuwe songo lodong, baju bodo pitu elei.umah nyong kabeh2 diresei.
Markonah : Akeh temen..eneng wong teko apo orak? Kabeh gawe dewean?
Rapeah     : Insya Allah eneng waey...orakla gawe bareng2 karo mak, adek2 nyong..
Markonah : Yelah. apik kue.hmmm. angger cerito karo kue sampe peteng sampe sore orak entek2..Angger 
                  bodo ojo kelalen teko nang umah nyong.Assalamualaikum
Rapeah     : Insya Allah, Wa'alaikumussalam..


Maksudnya:


Perbualan sahabat (Markonah & Rapeah )


Assalamualaikum Rapeah,apa khabar?
Wa'alaikumussalam. sihat alhamdullilah
Minggu depan dah nak raya.Macam mne nie? kuih2 belum buat.baju tak tempah lagi.
La kenapa macam tu sekali.Cepatla sket.minggu depan je nak raya.
Saya penatlah..Kerja banyak sangat.awak dah siap ke persiapan raya?
Ohhh..saya dah..semuanya..kuih sembilan balang.. baju raya 7 helai. rumah saya semuanya sudah dibersihkan.
Banyak betul.. ada orang datang ke?semuanya buat sendiri k?
Insya Allah ade je.xdelah. buat sama2 dengan mak dan adek2
Yelah.. bagus awak. kalau cerita dengan awak sampai gelap sampai petang x habis2.Nanti raya jangan lupa datang rumah saya. Assalamualaikum
Insya Allah Wa'alaikumussalam


Bagaimana boleh ikut x agak2nya? klu ade yg x faham k? nak tanya k gane nak sebutnya?? boleh bertanya di alamt emel saya: arwa_penyair18@yahoo.com...







Friday, August 19, 2011

Bahasa Jawa: x lapuk dek hujan tak lekang dek panas

Jawa......


bahasa yg mungkin nak pupus kalau x diturunkan kepada generasi seterusnya. dan saya sebagai insan yang memang hidup dengan bahasa ini terasa malu sebab x berapa nak tahu sangat pasal bahasa ini.Boleh la nak cakap sedikit2 dan memahami klu org kampung saya bercerita dalam bahasa ini. 


Sebagai langkah pemuliharaan dan pemeliharaan di sini insya allah saya akan membuat lebih kurang macam tutorial bahasa jawa..sesiapa yang nak berkongsi perkataan dan idea. boleh dipersilakan.....(monggo-monggo)


mula2 kita kenal dulu nombor2 dalam bahasa jawa:


Siji - satu
Loro - dua
Telu - tiga
Papat - empat
Limo - lima
Nenem - enam
Pitu - tujuh
Wolu - lapan
Songo - sembilan
Sepuluh - sepuluh


Di sini pula saya sertakan perbualan ringkas utk perkenalan
(perbualan seorang pak cik dengan anak muda)


Wong mudo : Assalamualaikum wak, kabare?
Wak            : Wa'alaikumussalam, alhamdullilah waras..arek mareng ngendi?
Wong mudo :  Orak la dolan-dolan waey.
Wak            : Kelalen to jenengmu sopo?
Wong mudo : Nyong Supardi anak Wak Jeman
Wak            : Ohh...Kerem salam karo bapakmu
Wong mudo : Insya allah..ketemu meneng ye wak.        Assalamualaikum
Wak            : Wa'alaikumussalam...


terjemahan:
Assalamualaikum wak, apa khabar?
Wa'alaikumussalam. alhamdullilah waras. nak pergi mana tu??
 tak delah, jalan2 saja.
lupa pulak. nama kamu siapa?
saya Supardi anak wak Jeman
Ohh....kirim salam dengan bapak kamu..
Insya Allah jumpa lagi wak..assalamualaikum
wa'alaikumussalam..


nantikan ye siri yang seterusnya!!!! Insya Allah...SELAMAT BELAJAR











Tuesday, August 16, 2011

Muhasabah Ramadhan


Sedar x sedar sudah separuh Ramadhan kita lalui.
Mari kita renung kembali..
Berapa banyak amalan yg kte sudah lakukan
Banyak mana muka surat dalam Alquran kita dah habiskn?
Berapa banyak  duit kte habiskan untuk infaq di bulan mulia ini...
Adakah kita sudah tunaikan rukun islam yg ke-4 iaitu zakat fitrah??


Baru2 ini unit tafaqquh ihya' ramadhan prisma ada mengedar risalah
berkenaan ramadhan. satu artikel yang sangat menarik dan harus dibaca
semua orang.
satu analogi yang sangat bertetapan dengan ramadhan..
Ustaz Hasrizal melalui artikelnya itu mengibaratkan Ramadhan 
seperti perlawanan bola sepak...seperti biasa setiap perlawanan
terdapat dua pusingan.....
pusingan pertama sudah kita lalui..(Ramadhan Fasa Pertama)
sekarang sedang berusaha utk berjuang habis-habisan utk yang kedua
agar hasilnya dpt kita kecapi...seharusnya kita sudah mula menguasai pusingan tersebut bukannya pihak lawan 
Pihak lawan yang dimaksudkan adalah pasukan hawa nafsu....
jika pusingan pertama kita sudah ada tanda nak kalah...sepatutnya kita harus bangkit untuk bermain dengan sebaik mungkin agar pasukan tuan rumah(diri kita) dapat meraih kejayaan
tapi
jika pusingan ini yg kedua ini juga sama seperti pusingan yg pertama.....
main mcm x nak main......
kecundang lah kita akhirnya.....


begitulah Ramadhan...
kita seharusnya berusaha bersungguh-sungguh sejak dari sebelum Ramadhan lagi....
agar bulan Ramadhan yang datang dapat kita menunaikan segala kewajipan ibadat dan amalan
yang Allah akan gandakan pahalanya melebihi daripada bulan-bulan yang lain....


Untuk itu, sama2 la kita merenung kembali sejauh mana amalan kita setakat ini(peringatan untuk yg menulis ini juga)
siapa sekarang yg akan hampir2 mencapai kemenangan??
pihak tuan rumah @ pihak lawan??
marilah kita sama2 mendengar video agar sama2 mendapat ibrah!!!!!!!!!!







Friday, August 12, 2011

Puisi Pendek Ramadhan



خلاص يا عسول
رمضان على وصول
حسنات على طول
سيئات بتزول
عسى عمرك يطول




mesej yang ringkas d padat saya terima daripada kawan arab . (versi arab) h 

Sunday, July 10, 2011

محاضرة مبادئ النحو والصرف


            Alhamdullilah فصل الصيفي    lama memulakan perjalanannya. Aku sebagai pengembara musim ini terus menjalankan amanah Allah yang diberikan dengan sebaiknya. Mnta maaf kepada blog baru sekrg nak update.  Tetiba petang nie tulis dan berkongsi cerita mengenai soifi. Nak bagitaw pasal kelas مبادئ النحو والصرف. Madah yang sangat seronok ak belajar tyme soifi. Sume madah best je tp madah nie sgt enjoy ak belajar. mcm2 bnda berlaku dlm kelas nie. Dlm kelas nie ak rse betapa bestnya belajar nahu. Selama nie belajar yg basic2 je. Tambah2 pula, doctor yg mengajar doctor yg pernah ak mse fasal lps. Mmg dr. dah kenal ak. Nama dr. tu Dr. Buthainah(بثينة)  (x ingat nama penuh die ). Sebernanya dr. len Dr. Husin Kitanah. Tp tukar dr nie. Dan menjadikan semua pensyarah ak utk soifi sumenya perempuan. Kata orang pelajar2 kat sini takut nak ambil dr. nie sbbnya dr nie syarah laju. Mmg kena biasakanla dgn keadaan begini. Mse mula2 masuk kuliah dulu dengan madah الكتابة والتعبير, blur mse die ajar. X fhm apa yang dia ckp denga bhs ammi yg sgt pekat. Tp lme2 okla.yg penting sabar dan biasakan. Bagusnya dr nie dia akan selalu bg latihan utk pelajarnya. Kte nmpklah apa yg penting bila dia bg latihan tu. Memang bestla dengan doctor nie.
    Kelas bermula pukul 1.00-2.00 p.m. Fuh…. Dengan panas terik musim soifi, siapa yang sanggup nak datang kelas waktu nie. Hanya insan yang terpilih sahaja yg sanggup menggagahkan diri untuk mencedok ilmu ini. Dalam kelas nie, doctor ajar asas2 je tapi lagi mendalam. Contohnya  الخبر  . selalu kita belajar hukum dan jenis2nya  . Tapi kali nie kte akan belajar dengan syarat2nya sekali. Kenapa jadi begini. Bila hukumnya harus dan wajib.mne yang perlu didahulukan. مبتدأ أو خبر. Bilamana kite wajib hazafkan khabar misalan bila ada perkataan لو لا. Bila adanya perkataan ini ,mubtada’ wajib dihazafkan. Untuk itu, sebelum mula محاضرة nak x nak mmg kena study dulu. Biar kita lebih jelas dengan penerangan doctor.
   Dalam kelas nie, ak kenal dengan budak arab. Nama die Ayat Awad. Dia yang tegur ak dulu mse mula kelas dulu. Cantik orangnya. Sebaya dengan aku. Kami dah janji akan duduk sama setiap kali kelas. Memang seronokla duduk sebelah arab. Lagi pula , aku diapit oleh dua dak arab. Lg sorang nama dia Ruwaida. Dua2 org Mafraq. Semoga ukhuwah kami berkekalan hingga akhir hayat. Amen. Satu benda yang aku kagum dengan pelajr2 arab. Diarang x malu untuk bertanya dalam kelas. Doctor terang klu diarg x fhm terus Tanya. Aku nak mencontohi sifat diarg tu, tp malu menguasai diri. Hem… sampai bila la diri nak maju??? Btul x??
    Alhamdullillah setakat nie x ngantuk sgt sebab semua yang aku belajr sume bnda baru. Setiap yang aku belajar mesti ada syarat. Klu x hafal dan faham dengan sebetulnya, susahla nak kenal pasti. Ini bermakna ak kena lebihkan belajar dari makan. Itu yang paling penting. Ilmu adalah sgala2nya bg seorang mahasiswa. Ilmu yang membezakan darjat seseorang.Allah telah berfirman dalam Alquran surah Al-Mujadalah ayat 11.



يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ -١١-




 ,  Maksudnya: supaya Allah meninggikan darjat orang-orang Yang beriman di antara kamu, dan orang-orang Yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa Yang kamu lakukan.
  Setakat nie dahulu daripada saya. Ada bnda dan cerita yang diingin dikongsi insyaallah بإذن الله   adalah post yang terbaru. Semoga diri ini diberi kesempatan itu.insyaallah.ameen



Tuesday, June 7, 2011

sama kita belajar bhs arab

video
salah satu cara nak kuasai bahasa arab. banyakkan tgk cerite arab.utk permulaan kte tgk dulu cter kartun. insya allah setiap mggu saya akn post kartun arab.hr tu ada borak dgn kakak bilik. die cerite.ustaz die prnah tanya siapa suka bhs arab?? angkat tgn. die tanya balik btul k suka bhs arab??apa bukti kte cinta dan suka bhs arab bhs alquran nie? salah satu antara bhs antarabangsa.bhs yg plg awal sekali wujud didunia.klu org yg suka bhs arab, die akn gne selalu bhs arab.ckp bhs arab.bce buku arab surat khabarnya.apa pun die akn cbe kuasai bhs arab.(perigtn utk sye jgk) lg sape yg duduk bljr ngaji dkt negara arab mcm mesir jordan moroco syria, sejauh mne penguasaan bhs arab kte setelah duduk dkt ngara arab?? ambillah peluang keemasan ini sebaiknya.samalah kte bertutur dlm bhs arab.ayuh!!!

Wednesday, June 1, 2011

La Tahzan Inna Allaha Ma'ana

video
apa pun dugaan hadapi dgn tabah d tenang.Allah pasti bersama hambaNya..........Yakinlah

Sunday, May 22, 2011

Insya Allah saya akan kembali.........


    Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Pemurah. Peluang yang ada harus sekali jangan dipersiakan. Apabila sudah bermula satu langkah, seharusnya diteruskan tanpa menoleh ke belakang. Jangan berhenti andai apa pun halangan yang menimpa dan badai yang datang tanpa diduga. Namun aku, manusia biasa yang tidak lari daripada godaan nafsu d dunia. Begitulah ak dalam penulisan blog. Aku terasa malu dengan diriku sendiri. Kenapa aku tidak sekuat untuk menjalankan amanah Allah ini?? Sedangkan sunnah terbesar Rasullah S.A.W.  adalah menyampaikan. Mengapa ak tidak sedar dan cakna bahawa penulisan blog juga adalah salah satu wasilah untuk menyampaikan. Diri ini tidak sekuat dan tak mampu untuk melaksanakan perintah Allah ini. Selalu mengabaikan apa yang disuruh.
   Ya Allah Ya Tuhan Tuhanku, hambamu ini, lemah dan tidak berdaya. Tiada aku mendapat kekuatan melainkan Engkau  yang memberi kekuatan dan kudrat kepada hambaNya untuk melakukan sesuatu. Kadang- kadang aku terfikir apa gunanya ada blog, tapi tidak di’update’. Jangan kalah hanya disebabkan halangan. Sepatutnya halangan itulah yang menjadi pendorong dan motivasi untuk Berjaya. Kalau tidak ada halangan dan cubaan, tiada makna dan ertinya kejayaan. Tiada kemanisan dlm kemenangan itu. Betul x? Pernah terbaca dalam surat khabar Arab “الرأي” ‘فلا حياة مع الحياة ، فلا يأس مع الحياة’ Ya, tiada hidup ini tanpa putus asa, tiada putus asa dalam hidup. Dan Allah telah mengingatkan hamba-hambaNya tentang putus asa dalam surah Yusuf:87 `


janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir".
   
  

   Allah itu lebih kasih kepada hambaNya melebihi kasih 
seorang ibu kepada anak-anaknya. Dia yang menciptakan kita. Allah tahu apa yang terbaik untuk makhluknya. Maka jangan sesekali kita berputus asa.Cayok!!!!          Peringatan ini juga untuk hamba yang menulis. Insan yang  menulis dan menaip ini harus dahulu mempraktikkan apa yang disampaikan daripada insan yang membaca artikel ini. Ayuh sama-sama kita laksanakan segala perintah Allah dan tinggalkan apa yang ditegah olehNya. Itulah yang dinamakan  TAQWA.
    
   
 Kepada sahabat blogger yang lain, saya memohon ampun  dan maaf dari hujung tudung hingga hujung stokin atas kesalahan dan kelemahan diri ini. Mohon doa dari kalian agar diri ini diberi kudrat dan kekuatan untuk menyampaikan melalui wasilah ini. Insya Allah. Ameen. Salam MAHABBAH utk ‘anak-anak’ dari ‘ibu keberkatan’. Assalamualaikum……

Saturday, April 9, 2011

asifah jiddan

assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh


x tahu nak mula cmne.sbb memang saya jarang mengupdate blog saya. sejak berada di tanah yang lain, saya x pernah meng update blog sye yg satu nie.rasa berdosa sgt.antara sbb saya x update blog nie:


  • diri sendiri x nak
  • nak msk bilik intrnet susah (byk birokrasi)
  • nak tulis tp x pndai nak sampaikn
mungkn lps nie sya x kn update blog nie, insya allah jika de ksmptn sye akn update.sbnrnya, saya nak update tp tulah sbbnya.insya allah dh ada broadband nnt, sye akn rajin update. insya allah.jumpa lg
assalamualaikum.

Saturday, January 8, 2011

Bab 5- Sujud

    Sujud merupakan puncak dari perjalanan rohani kita. Pada saat itu,kita lepas dari seluruh  ikatan duniawi, lepas dari apa yang kita miliki dan lepas dari peangkuan-peangkuan diri. Kita adalah hamba  yang hanya menerima kuasaNya, dihidupkan, dinafaskan, diimankan, ditundukkan, digerakkan,  ditakwakan, diislamkan, dilembutkan, ditenangkan, diterangkan,dimatikan dan dperjalankan menuju kehadratNya. Nabi bersabda, bahawa dari seluruh gerakan solat di dalam sujud inilah saat yang paling dekat dengan Allah secara emosional.

    Posisi sujud mempunyai kesan positif baik secara fizikal mahupun spiritual. Pada saat sujud, seseorang disedarkan bahawa dirinya adalah makhluk yang rendah, makhluk yang lemah. Kemudian diperkuat dengan kalimah yang memiliki getaran transcendental yang akan membawa orang semakin masuk ke dalam diri yang bening:

سبحان ربي الأعلى وبحمده
Maha Suci Tuhan yang Maha Tinggi dan Maha Terpuji.
    Profeser Hembing menjelaskan, bahawa pada gerakan sujud, semua otot akan berkontraksi. Akibatnya bukan sahaja otot-otot akan menjadi besar dan kuat, tetapi juga membuat urat-urat darah seperti pembuluh nadi ( arteria ) dan pembuluh darah balik (venae ), serta urat-urat getah bening (lympha ) akan terpijat atau terurut, sehingga membuat peredaran darah dan lympha menjadi lancer. Beliau juga menegaskan bahawa sujud sangat baik untuk membantu pekerjaan jantung dan menghindarkan mengerutnya dinding-dinding pembuluh darah (arteriosclerosis ). Waktu sujud, darah dikirim ke otak, berkumpul di otak dan mengalirkan kebutuhan oksigen untuk otak. Oksigen ini sangat diperlukan otak. Menurut pakar kesihatan, otak memperlukan 20% oksigen dari seluruh oksigen yang masuk ke dalam tubuh. Setelah sujud, terus duduk (iftirasy ) @ berdiri kembali sehingga darah turun dari otak kembali lagi ke seluruh tubuh sesuai dengan fisiologi tubuh. Proses sirkulasi darah itu mengangkut darah yang baru untuk memberikan zat pembakar (oksigen ) kepada jaringan –jaringan tubuh.

  Di dalam solat yang dilakukan sendiri, sering Nabi melakukan sujud lama sekali sehingga diriwayatkan beliau memiliki tubuh yang sehat dan ideal. Padahal beliau melakuka aktivitas yang sangat padat dan berat. Bagi beliau, solat merupakan tempat merehatkan tubuh dan fikirannya. Dengan solat, beliau merasa tenang dan bahagia, kondisi sangat diperlukan bagi seorang pejuang mahupun professional.




PRAKTIKAL
Lakukan sujud sehingga sempurna. Bagi laki-laki, kedua siku hendaknya agak direnggangkan dari pinggang. Demikian pula hendaknya direnggangkan jarak antara kedua  kaki. Sebaliknya bagi perempuan, hendaklah merapatkan antara kedua kakinya. Bagi lelaki, sebaik bersujud dengan  agak terangkat. Sebaliknya bagi wanita, sebaiknya ber sujud dengan lebih merapatkan perut dengan pehanya.  Untuk kedua tapak tangan, hendaknya diletakkan di atas tanah sejajar dengan bahu sambil merapatkan @ merenggangkan semua jari2 tangan. Lalu diamlah sehingga benar2 terasa anda terasa terserah kesluruhannya.

  Ketinggian kesedaran manusia adalah setelah ia menyedari bahawa dirinya adalah tubuh  yang berasal daripada tanah kemudian akan dikembalikan sebagai tanah asalnya. Ketinggian rohani manusia adalah di saat roh pergi ke hadrat NYA, sebagai asal muasal sebelum roh ditiupkan kepada sebongkah tanah  yang tidak boleh apa2. Inilah puncak kesedaran kita sebagai manusia. Rasullah ketika melakukan sujud sering dianggap telah meninggal dunia kerana sakit lamanya.

Dengan membaca:

سبحان ربي الأعلى وبحمده
سبحان ربي الأعلى وبحمده
سبحان ربي الأعلى وبحمده

Akan meneterapi mental kita menjadi manusa yang lebih baik, iaitu manusia yang selalu sedar akan dirinya, من عرف نفسه فقد عرف ربه  sehingga ia akan selalu bersujud dalam segenap keadaan.

PanDuAn SeHariaN

Pages